Електронните спортове, които в повечето случаи наричаме eSports, се превърнаха в една от най-бързо развиващите се индустрии в световен мащаб. Според компанията Newzoo, специализирана във финансовия анализ на гейминг и eSports пазарите, електронните спортове ще продължат да растат и през настоящата 2022 година.

Данните на Newzoo показват, че през тази година глобалната аудитория на eSports ще се увеличи с около 8.7%, достигайки внушителната цифра от 532 милиона души. От тях 261 милиона ще бъдат хора, които влизат в графата “ентусиасти” и гледат съдържание, свързано с eSports, повече от веднъж месечно. Докладът на Newzoo посочва, че сред основните фактори за растежа на eSports индустрията е нарастващата популярност на електронните спортове на пазарите в Африка, Югоизточна Азия и Латинска Америка.

Цифрите в анализа на Newzoo обаче стават още по-впечатляващи, когато погледнем по-напред в бъдещето. Докладът на компанията показва, че през 2025 година световната eSports аудитория може да нарасне до 640 милиона души.

Не на последно място, трябва да споменем и увеличаващата се популярност на eSports в света на онлайн хазарта. Все повече големи букмейкъри на спортни залози подобряват съдържанието на eSports в своите платформи. Доказани лидери в бранша като Betway, bet365, Bwin и други полагат усилия да задоволяват търсенето на своите потребители в тази посока.

eSports
eSports индустрията не спира да расте - това се потвърждава и от финансовите показатели

Електронните спортове генерират успешно все по-големи приходи

От доста време насам финансовите анализи показват, че растежът на eSports е тясно обвързан и с генерирането на все по-високи приходи. Данните на Newzoo посочват, че се очаква до края на 2022 година електронните спортове да са “на печалба” от около 1.38 милиарда долара. Тук е моментът да споменем, че “отговорен” за около 1/3 от тези приходи ще бъде Китай, където развитието на eSports индустрията продължава да бъде впечатляващо.

Най-голяма част от печалбата на организациите, свързани с eSports, се дължи на сериозните спонсорски контракти с големи брандове. Изчислява се, че през 2022 година приходите, идващи от бранд партньорства, следва да достигнат внушителните 837.3 милиона долара. Това е около 60% от общата сума, която се очаква да бъде регистрирана като приход в индустрията.

В същото време се забелязва, че eSports организациите се опитват максимално добре да диверсифицират своите източници на приход. Освен вече споменатите спонсорски контракти, те разчитат още на директна монетизация от феновете, дигитален мърчандайзинг и NFT-та, програми за лоялност, инвестиции от традиционен тип, образователни програми и др.

eSports
Кариера като професионален eSports състезател е все по-изкушаваща за деца и подрастващи

Големите eSports турнири се радват на все по-голям интерес от зрителите

Различните турнири и шампионати са гръбнакът на eSports индустрията. Те са това, което кара феновете да застанат пред екрана и да гледат стрийма на живо - моментите, в които най-добрите играчи се изправят един срещу друг. Както е при всеки друг спорт.

Статистиката показва, че най-гледаното eSports събитие през 2021 година е успяло да привлече 5.41 милиона зрители в пиковия си момент, без да броим тези от Китай. Става дума за турнира Free Fire World Series 2021 в Сингапур, посветено на една от най-популярните мобилни игри към настоящия момент.

На второ място се нарежда надпреварата League of Legends 2021 World Championship, част от календара на една от най-обичаните eSports видео игри в света в момента. Тук в пиковия момент зрителите са достигнали 4.01 милиона, отново без да се изчисляват зрителите, идващи от Китай. Това бе първият случай, в който заглавие, играещо се на PC, преминава границата от 4 милиона зрители.

Надали дори най-големите критици на електронните спортове биха могли да оспорят развитието на индустрията, гледайки към тези цифри. Анализът на различните данни показват, че eSports е сегмент, който неминуемо ще продължи да расте, имайки предвид нарастващата популярност на гейминга като цяло. Все повече подрастващи ще искат не просто да наблюдават eSports събития, а и да бъдат част от тях - да бъдат професионални състезатели и да изкарват прехраната си по този начин.

eSports
Големите eSports турнири пред многохилядна публика вече са нещо нормално

Колко изкарва един състезател в eSports индустрията?

Това е въпрос, който вълнува все повече деца и тийнейджъри в цял свят, мечтаещи да превърнат електронните спортове в своя професия. Тук е моментът да кажем, че това със сигурност не е невъзможно, но следва да имате предвид, че конкуренцията в тази сфера е ожесточена. Ще трябва да положите наистина много усилия в тренировки, за да достигнете нивото на най-добрите в света.

Финансовите перспективи обаче съвсем не са лоши, а и се очаква да се подобряват в следващите години. Сигурно сте забелязали, че когато говорим за събития на най-високо ниво, в някои моменти общият награден фонд може да достигне суми от порядъка на 25 милиона долара. Тук eSports професионалистите генерират приходи не само от заплати и наградни фондове, но и от множеството партньорства със спонсори, които сключват. Ако сте на топ ниво, подобни предложения от брандове със сигурност няма да липсват.

Какви пари бихте могли да печелите от електронни спортове зависи от нивото ви. Както е при всеки друг спорт, нали? Спокойно обаче можем да кажем, че най-големите eSports звезди в света могат да си докарват приходи в региона на 500 000 долара годишно. При повечето други обаче цифрите са значително по-малки, макар и оставащи доста добри. Според някои финансови данни, средната заплата на професионалните геймъри е от порядъка на 127 000 долара годишно, което е една отлична база за развитие.

Автор

Константин е един от основателите на VIBES. Следвал е журналистика в Софийския университет. Харесва качествената и вдъхновяваща музика, доброто кино, литературата, гейминга и котките. Ако искате да ви заобича завинаги, направете му палачинки в неделя сутрин и ги поднесете с чаша хубаво кафе.

Напишете коментар