Да отидеш на театър не винаги е обвързващо със строга, голяма сцена и висока арка. Неотдавна открих, че има и пиеси, които могат да се играят в обстановка, наподобяваща бар. В театрална работилница "Сфумато".

Всички, чакащи за премиерата на "Плешивата певица" - емблематична за Йожен Йонеско пиеса, представена от режисьора Васил Дуев - се събрахме във фоайето на театъра, след което ни поканиха и ни поведоха извън него. Зачудих се какво да очаквам от представлението, когато тръгнахме по тъмни коридори и тесни стълби. Катакомби? Не. Бар.

Хубаво е да влезеш за представление и един от водещите актьори, стоящ зад бара, да те приветства с добре дошъл, да те попита как си, а сервитьорката с интересна роля и синя перука да ти предложи питие. Оставаш с впечатлението, че си се объркал и си попаднал на стенд-ъп комедия.

сн. Радина Ефремова
сн. Радина Ефремова

Точно тогава обаче осветлението се приглушава, а едно англисйко семейство започва своя битов разговор, в който не улавяш логическа нишка. Когато нагости се присъединява и приятелска двойка, спираш да търсиш смисъла. Разговорите са битови и злободневни, в култ са храната и телефоните. Поетапно започваш да разбираш, че смисълът е именно в безсмислието. Общуването, доколкото то съществува, е сведено до снимки, чатове и лайкове - режисьорска добавка към пиесата на Йонеско от 1948г. Модернизацията на идеята за нищонезначещото в общуването е пренесена в 21 век. Косите са огнени, сини или зелени, облеклото е по младежки съвременно, претенциозността на маниерите е в английски стил, а обстановката, както стана ясно, е с декор на бар.

За разбирането на постановката е интересно да се знае, че Йонеско е взел тази идея не от къде да е, а от разговорника по английски език. Повтарящите се изречения, странните фрази от типа "таванът е горе, а подът е долу", довеждат до гениалната идея за абсурда, за Нищото и Нещото, което се крие зад цялото това Нищо - Нищо, което неусетно изяжда време, животи и души. Именно битовизмът и фокусът върху повърхността са онези ключови елементи, които карат зрителя да се запита какво точно стои зад всичко това.

сн. Радина Ефремова
сн. Радина Ефремова

Пародия на тесномислието и карикатура на душевната механизация, "Плешивата певица" е постановка, завършваща по особено въздействащ и неочакван начин. Чрез една добра игра, младият актьорски колектив с имена като Милена Ерменкова, Виктория Ангелова, Драгомир Драганов, Георги Гоцин, Светла Рангелова, Пламен Димов, в последната сцена обръща кардинално посоката на мисълта. Едно обръщане към себе си и към личността изобщо, ценна със своята уникалност и неподправен лик.

Автор

Момичето с най-сините очи! Станислава е мистериозното попълнение в екипа на VIBES и е готова да ви сподели своите гледни точки относно литературни феномени и културни събития, както и лична позиция по разнообразни житейски теми. Един истински творец, който притежава таланта да рисува своите картини и с четки, и с думи.

Напишете коментар