Оплакващите се от повсеместното безпаричие в България стават все повече и постоянно развалят комфорта на управляващите, ронейки горчиви сълзи под път и над път. Човек обаче не трябва само да мрънка срещу това или онова, а да вземе живота си в ръце и да предприеме нещо, което да подобри материалното му благосъстояние а, като резултат от това, и самочуствието му.
Да, но чупенето на китки и всякакви подобни пинизи са по-лесни от това да се превърнеш в делови човек. Затова и често чуваме „Няма работа“; „Заплатите са ниски“; „Имам идеи, но нямам пари за инвестиция“ и тем подобни тъпотии. Ние живеем в страна, в която не е нужно да си особено образован, опитен или даже умен, за да пробиеш в бизнеса. Ако съдим по повечето лица в списъка на най-богатите българи, подобни качества дори пречат на изкачването по пирамидата на благосъстоянието.
Може би най-благодатният сектор, осигуряващ бърз просперитет в родни условия, са медиите. След навлизането на новите технологии в живота ни, на практика всеки от нас може с минимални разходи да си направи сайт, да го просне като прани гащи в Интернет, да публикува прелюбопитни материали и да зачака доволно финансовите резултати от начинанието си. Разбира се, не всички онлайн медии имат толкова повърхностно отношение към работата си. Някои се стремят да поддържат високи стандарти, да създават истински качествен продукт и да бъдат както полезни, така и приятни за читателите си. Такъв подход обаче изисква много усилия и почти никога не гарантира бърз и бляскав успех, макар и да дава страхотно удовлетворение. Знаем го от опит.
Затова трябва да се придържате стриктно към пирамидата на Маслоу или ако щете към римското „Хляб и зрелища“. Много хора вече го направиха. Искате да станете един от тях? Ето и няколко съвета какво да предприемете, за да си създадете ако не охолен, то поне приличен живот, без да се преработвате много-много.
- Не се притеснявайте, че не разбирате нищо от медии. 90% от хората, които са в тази сфера у нас (включително и най-маститите собственици), са същите като вас. Нямат грам познания, не се съобразяват с елементарни правила, допускат грандиозен гаф след грандиозен гаф, но въпреки всичко тлъстеят, карат лимузини, имат охрана и услужливо позират с доволно ухилени физиономии пред фоторепортерите на... собствените си медии.
Разбира се, като за начало вие не бива да се опитвате да се сравнявате с тях, защото само може да се отчаяте от несъизмеримата разлика в материалните ви активи. Това обаче не означава, че не трябва да се стремите да вървите по стъпките им, за да успеете.
Така че да сте си наясно. Това, че сте необразован, хал хабер си нямате от медии, а може би дори не можете да пишете грамотно, изобщо не бива да ви разколебава в намеренията ви. Единственото, което трябва да ви притеснява, е самото притеснение. Ако не се отървете от него, никога няма да станете преуспяващ журналист и (или) собственик на медия.
- Колкото и досадно да ви се струва, трябва да решите за какво, аджеба, ще се пише във вашата медия. Това занимание е сложно само на пръв поглед, защото конюнктурата отдавна е заковала темите, които продават. А след дълги години повтаряне като мантра и хората повярваха, че наистина това са нещата, които ги вълнуват. И вече не могат без тях. Те ги опияняват.
Разбира се, на първо място става въпрос за престъпност. Колкото по-брутално е престъплението, колкото по-жестоко е извършено, колкото по-невинна е жертвата и колкото по-голям откачалник е убиецът (респективно изнасилвачът, крадецът или там какъвто е), толкова по-високо ще се котира материалът ви. Хората си умират да знаят във възможно най-дребни детайли всичко за страданието на другите. Това ги кара да се чувстват по-живи.
Веднага след престъпленията идва сексът. Знаете как е – нещо голичко да се види, тоя спал с тая, оня пък бил гей, тия имали запис от банята... Ако случайно не можете да намерите нищо в мрежата точно този ден, просто вземете някое парче от златния фонд на „Пайнер“ и качвайте смело на сайта си. Ще има и голо, ще има и лайкове, това е гарантирано.
Политика. Тук нещата рязко загрубяват. Основната цел на вашата медия трябва да е да сте политкоректни към всички субекти в парламентарния (а защо не и извън) спектър, защото не се знае от кой храст ще изскочи заекът. Така че трябва да измислите как хем да хвърляте скандални новини за безобразията, които вършат политиците ни, хем те да са достатъчно повърхностни, за да не ядосат някого истински. Защото тогава не ми се мисли нито за вас, нито за медията ви.
Успеете ли обаче да балансирате по въжето, тогава, по пòчина на Богдана Карадочева, предвиждам такъв живот, че само си викам „Дано“. Там е парата, да си знаете.
Журналистът трябва да е безпристрастен. Както вече споменахме, трябва да се внимава много какво се пише за родните политици, ама пък за сметка на това можете да пуснете фантазията си на воля що се отнася до странство. Не само може, даже е задължително. Това Велики сили, това ЕС, това войни, това гнил капитализъм, путинизъм, фундаментализъм, толерастия, кемтрейлс, южни, източни и всякакви други потоци... Това ви е играта.
Колкото по-невероятно, скандално и конспиративно, толкова по-добре за вас и вашата медия. Твърде желателно е периодично да плесвате на хоумпейджа си някое клипче с обезглавяване или бели следи от самолети в синьото небе. Това ще изстреля популярността ви до неподозирани висоти.
Другите подходящи теми се въртят около споменатите. Ето само няколко примера – изнасилени и ограбени бабички, педофилия, пияни ученици, лъскави приеми на „елита“, новини от къщата на еди-кой-си брадър, ферма, търсач на съпруга, съдебен спор или не знам си какъв буламач. Ако имате скрупули да пускате такива помии в сайта си, по-добре се откажете, още преди да сте започнали. Мозъците вече са промити, народът харесва само болката и излагацията на други, както и собствения си мазохизъм, когато разбере за поредния начин, по който държава и мафия го измъчват и унижават. За друго не му пука.
- Действайте, не му мислете! Най-пагубно в медийния бизнес е разсъждението. Трябва да си го забраните още в зародиш, иначе сте обречени на провал. Не се вслушвайте в съветите на никого, особено ако знае какво говори. Не ви трябват нито дизайнери, нито програмисти, нито там разни завършили журналистика или филология кадри.
Колко му е да си копнете един готов сайт от ония, матричните, дето се продават за никакви пари тук и там из нета? Е, няма да има перфектната визия и функционалности, но да не забравяме кое е важното. А именно съдържанието. Нали вече казахме – кървища, секс, клюки, лъскави безсмислици и скандали. По възможност илюстрирани с колкото се може повече снимков и видео материал.
Не губете ненужно много пари, енергия и време, за да правите сайт, отговарящ на новите тенденции. Това едва ли е нужно, поне в началото на кариерата ви. Не и в България.
- Името е 50% от успеха ви. Най-сигурният начин да изберете разпознаваемо и атрактивно название на сайта си е да направите списък от различни имена и да го покажете на най-големия интелектуалец сред познатите ви (ако изобщо има такъв). Когато възкликне „Що за простотия!?“, значи това е вашето име. Хората търсят скандалното, не се подвеждайте по високи стандарти в тази насока. Само погледнете какви горди названия носят почти всички водещи сайтове в България.
- Авторските материали са отживелица. Те са скъпи, нерентабилни и трудоемки. Грехота е при положение, че имате интернет, да пишете авторски статии или да плащате на фотографи да снимат. Единственото нещо, което се иска от вас, е да набележите няколко (по възможност повечко) сайта, на които искате да заприлича вашият и да черпите информация и изображения от тях. Важно е да запомните, че никога не трябва да качвате материала в същия вид, в който сте го „заимствали“. Ако не си спомняте как се прави преразказ от трети клас, запишете се на някой бърз курс. Не, че някой ще ви съди за плагиатство. В България това е почти невъзможно. Но пустият Гугъл качва нагоре в листата си само уж оригинални текстове. Така че разменяте местата на думите тук, пренаписвате там, това махате, онова добавяте, за да поразкрасите историята и сте готови.
Не, всъщност, не сте! Забравихме най-важното за една статия. Заглавието. Ако новината е, че известен наш депутат е претърпял лек пътен инцидент на магистрала „Тракия“ имате много варианти за заглавие, но общо взето те се свеждат до два подхода. Първият е ала „Депутатът Х се отърва без наранявания в катастрофа“, а вторият „Ужас! Колата на депутат помляна в зловещо пътно меле!“.
Ще кажете „Ама второто не отговаря на истината“. Ако мислите за истината, мили безработни, не се захващайте с журналистика. В този бранш се вярва в паралелните Вселени, многото лица на истината и всякакви подобни измишльотини. Фактът обаче е, че хората полепват по такива заглавия като мухи на мед. А вие това целите, нали? Ако искахте да отразявате важни, положителни и смислени новини, изобщо нямаше и да пишете за някакъв си счупен мигач.
В случай обаче, че имате желание да пробиете в медийния бизнес, тези правила са златни за вас. Регистрирайте сайт и действайте! Само малко търпение и ще видите как след месец-два ще сте сред водещите информационни канали в българския онлайн. А после ще започнат да валят рекламки, платени съобщения, бисквитки, банери... Абе, пей сърце!