80-те години на миналия век изстрелват гейминга нагоре, като все повече и повече обикновени хора от всички прослойки на обществото започват да си позволяват да играят видео игри вкъщи.

След 70-те години, когато игрите са били най-вече на машини по барове и заведение, през 80-те започват да се появяват все по-достъпни конзоли, за които хората жадуват. Появяват се множество легендарни игри, пленили стотици хиляди играчи по света, които все още си спомнят за Super Mario и домашното Nintendo. Днес ще разгледаме развитието на гейминга за периода 1980-1989г. 

1980

Интересен факт е, че след като е видял цяла пица с липсващо парче, на Тору Иватани от Namco му е хрумнала идеята да създаде играта Pac-Man, която пуска в продажба през юли 1980г. Целта на играта е приличаща на пица с липсващо парче субстанция да изяде всички точки, без да бъде заловена. Същата година версията на Pac-Man за Atari 2600 става тотален аркаден хит за домашните геймъри. Само две години по-късно излиза женска версия на играта, за същата конзола, която пък става най-продаваната аркадна игра за всички времена. 

Pac-Man
Pac-Man - една истинска ера в гейминга

1981

Това е годината, в която създателят (и собственикът) на Monkey Donk, Шигеру Миямото, пуска игра за конзолата Nintendo, чийто главен герой е Jumpman. Вероятно това име говори много само на по-опитните геймъри. Това е така, защото след време, когато вече играта набира популярност, е кръстена Super Mario. След промяната на името на героя, почти няма деца, които да не са чували за скачащия водопроводчик Марио по онова време. Точно това го прави емблематичен образ в днешната класация. 

Супер Марио
Супер Марио бележи цяла една епоха във видео игрите

1982

При този бум на видео игри, Walt Disney не могат да пуснат нещата по течението. След създаването и успеха на филма Tron, се разработва и аркадна игра, включваща голяма част от героите и състезанията от филма. Играта, също както филма, се превръща в хит и остава в историята. 

1983

Светът на мултиплейър игрите набира още по-голяма популярност и прави крачка напред с играта M.U.L.E. на Дан Бунтен. Целта на играта е да се съберат възможно най-много ресурси и своевременно да спасят своята колония на планетата Ирата. Играта се радва на солидни продажби и остава добър спомен в съзнанието на голяма част от децата през тези години. 

M.U.L.E.
M.U.L.E. е важна част от развитието на мултиплейър игрите

1984

Както много примери от историята, простите неща успяват да привлекат най-много фенове и да им "ядат" от времето. На такъв принцип работи и играта Tetris, създадена от руският математик Алексей Пажитнов. Разбира се, играта от начало изглежда скучна, стара и не толкова забавна (колкото Super Mario, например), но само след две години става неизменна част от всяка Nintendo конзола, и е предпочитана игра дори от възрастните. 

Tetris
Tetris е игра, която също не се нуждае от представяне

1985

Nintendo Entertainment System (NES) има най-голяма заслуга за развитието на гейминг индустрията през 80-те години. Става най-продаваната конзола за видео игри за дома, при това само две години след като Nintendo Corporation я пуска в Япония като Famicom. Вероятно няма дете, родено през 80-те, което да не е имало или искало въпросната конзола, която е била свръхтехнология по нашите ширини тогава. 

Nintendo Entertainment System (NES)
Nintendo Entertainment System (NES)

1986

Освен за играене на видео игри, от The Learning Company са помислили и за образованието за децата, създавайки Reader Rabbit. Такъв вид образователен софтуер е станал изключително модерен и популярен, помагайки на децата на възраст между 4 и 7 години да се учат да четат, под формата на компютърна игра. За жалост, успеха на революционната идея остава кратък, след масовото навлизане на интернет и остаряването на CD-ROM технологията през 90-те. 

Reader Rabbit
Reader Rabbit - една добра идея

1987

Тази година се оказва доста добра и съответно печеливша за фантастичните ролеви игри, като след създаването на Legend of Zelda, Шигеру Миямото успява да постигне може би най-забележимите резултати за времето, в което се занимава с разработка на игри. Друга игра, създадена през 1987г. е Leisure Suit Larry от Sierra, която става хит сред по-възрастните геймъри и се помни и до днес. 

Leisure Suit Larry
Leisure Suit Larry

1988

През тази година за пръв път виждаме изключително популярната по онова време игра американски футбол на компютър. Създателят й е Джон Мадън, който след успеха с американския футбол прави подобна игра с бейзбол и други спортове, предпочитани в Америка. Както се и предполага, играта не се приема толкова добре в други държави, но пък американският пазар не е толкова малък и реализира немалки печалби на създателя години наред. 

Madden
Madden пренася американския футбол в гейминга

1989

Като за финал, имаме нещо особено интересно, което е познато дори и по нашите земи от години – Nintendo Game Boy. Вероятно малко хора знаят, но както Google не е първата търсачка и Facebook не е първата социална мрежа, така и Game Boy не е първата малка, компактна и мобилна конзола за аркадни игри на касетки. Представена от Милтън Брадли цели десет години преди Game Boy, Microvision е първата по рода си мобилна конзола, но не успява да плени сърцата на геймърите така, както Nintendo. 

Microvision
Microvision - опитът за портативна конзола на Nintendo

Очаквайте и следващата част от поредицата – геймингът през 90-те години.

Автор

Студент в специалност "Бизнес мениджмънт", с интереси в областите на технологии, финанси, икономика, автомобили и автомобилни спортове.

Напишете коментар