Геймингът и самите видео игри и конзоли еволюират с невероятни темпове десетилетия наред. Невижданите успехи в развитието на технологиите позволяват да виждаме нещо ново всеки месец, седмица или ден.
Самата индустрия се развива впечатляващо бързо и геймингът от забавление и развлечение, вече може да стане хоби и дори начин за изкарване на пари. Хиляди международни и световни турнири позволяват на милиони играчи по света да покажат уменията си на любимите игри.
В наши дни видео игрите са начин на въздействие, комуникация и предмет на старание за голяма част от децата, дори и за възрастните. Има разработчици на игри с бюджети колкото на малки държави, които въпреки това излизат "на зелено" и се радват на успех сред широката аудитория. Ще разгледаме историята на гейминга и развитието му през десетилетията в няколко статии, започвайки от 70-те години на миналия век:
1970
Една от най-простите игри, които познаваме, е LIFE, публикувана от Scientific American в рубриката "Математически игри" на Мартин Гарднър. В тази симулация, изолирани или пренаселени клетки умират, след което се раждат и развиват нови, а печели най-дълго задържалата се клетка. Има случаи, в които дори хакери бързат да инсталират играта на своите компютри, наслаждавайки се на интересните за онова време графики.
1971
През 1971г. студенти от университета в Минесота (Дон Равич, Бил Хайнеман и Пол Диленбергер) създават играта Oregon Trail – симулация на пионерски походи към Дивия Запад. Първоначално играта може да се играе единствено на единична телетайп машина, но в последствие Дон Равич я показва на Образователния компютърен консорциум на Минесота, който я разпространява на национално ниво, което води до успеха и известността й.
1972
Нолан Бушнел и Ал Алкорн успяват да разработят и създадат аркадна игра за тенис на маса. След успеха със създаването ѝ, поставят машината в бар Andy Capps в Сънивейл, Калифорния, но играта спира да работи. Но защо ли? След десетки клиенти и редица изиграни часове, машината се задръства с 25-центови монети. Това е историята на легендарната и първа по рода си игра Pong.
1973
Само година след пускането на първото общо компютърно списание Creative Computing, Дейвид Ейчъл публикува 101 BASIC Computer Games, които позволяват на всички тогавашни геймъри да се потопят в дигиталния свят. Някои от по-интересните 101 роли са на шумерски цар в HMRABI, да намерят криещите се същества от извънземен произход в MUGWMP или да изберат страна Север или Юг и да се сражават в CIVILW (малко странен, но пък успешен избор на тема за игра).
1974
Малко повече от две десетилетия преди Doom, Maze War предоставя възможността да играете с изглед от първо лице (POV). В тази симулация играчите имат задачата да изведат топката от лабиринта за определено време. Както винаги, най-бързият печели. Предполагаме всеки е играл подобна игра, понеже е била актуална дори десетина години след първите си версии.
1975
През 1975 година Нолан Бушнел представя своя домашна разработка на хитовата игра Pong. След месеци, прекарани в търсене на бизнес партньор, който да се заеме основно с финансиране и представяне на продукта, Бушнел няма успех и му се налага да продава първите си бройки чрез отдела за спортни стоки Sears Roеbuck. Въпреки тези трудности и последния отчаян ход, играта стига до точните клиенти и се радва на скромен успех.
1976
Версията на Дон Уудс на иновативно базираната на текст игра Adventure (създадена за пръв път от Уилиям Кроутер през 1975г.) потапя играчите във въображаем свят, невиждан до тогава, където могат да изследват пещери, търсейки съкровища. Вдъхновен от Dungeons & Dragons, Дон Уудс проправя път и отваря очите на Zork и хиляди други бъдещи ролеви видео игри.
1977
Това е годината, в която компанията Atari пуска на пазара, след две години разработки и тестове на прототипи, първата по рода си комппютърна система с име Atari 2600. С участието на джойстик, взаимозаменяеми касетки, ключове за активация на игри, наситени цветове и различни нива на трудност, тази система прави милиони американци геймъри на домашно ниво. Именно този продукт е един от основоположниците на игрите като средство за домашно забавление.
1978
Годината, в която е пусната официално за пръв път играта Space Invaders от компанията Taito. Тя е пренесена на няколко континента, като в частност в Япония е толкова играна, че от правителството обявяват недостиг на монети от 100 йени в някои региони. Подобен проблем се получава и в САЩ, след като по различни заведения са поставени повече от 60 000 Space Invaders машини, на които амерканците прекарват часове и дори стигат до спорове и бой с намеса на органите на реда, поради нетърпеливост и пререждане на машините.
1979
Производителят на играчки Mattel разширява обширния си списък с продукти с иновативаната конзола Intellivision. Тя предоставя по-изразени и остри графики, както и по-сложни контроли от конкурента Atari 2600, което го поставя на по-задна позиция след двегодишния му успех. Новата конзола се харесва най-много на американците, като през 1980г. продадените бройки са милиони.
Очаквайте и следващата част от поредицата – геймингът през 80-те години.