Срещаме ви с Галена Динева, един от основателите на SpareFare.net - сайт за продажба на самолетни билети и почивки, които не могат да бъдат използвани от собствениците им. Вместо да губят парите си, клиентите на SpareFare могат да продадат билетите си на платформата и да си върнат частично или изцяло средствата, платени за полетите. Купувачите, от своя страна, имат достъп до билети, предлагани на цена, която е по-ниска от цената на авиокомпанията – сделка, от която печелят и продавачът, и купувачът. При това услугата, предоставяна от сайта, е безплатна.
Галена, сподели как се формира екипът ви. С какво се занимават членовете му извън сайта?
Основателите на SpareFare сме трима – Георги, Здравко и аз. Запознахме се, докато учихме в Лондонското училище по икономика и политически науки. И тримата живеем в Лондон. Георги е финансов търговец, аз съм адвокат в международна кантора, а Здравко - счетоводител. И тримата продължаваме да работим на тези длъжности, докато се занимаваме със SpareFare. Надяваме се един ден проектът да стане достатъчно доходоносен, за да може да се фокусираме само върху него.
SpareFare е изключително практичен проект. Чия бе идеята?
Идеята дойде на Георги, когато нямаше къде и на кого да продаде самолетен билет, който не можеше да ползва. Работим с много ентусиазъм по сайта, защото виждаме, че има нужда от такава услуга и има потенциал за милиони транзакции годишно. Плановете за пътуване на хората често се променят и няма нужда те да губят всички пари, платени за полети и хотели. От друга страна, много хора могат да се възползват от отстъпката на тези билети и да летят на изгодна цена.
Прецедент ли е това, което правите?
Още преди 7 години един сайт стартира проект да завоюва пазара за прехвърляеми билети. Те обаче не предлагат защита против измама, а само форум. Според Alexa.com, едва 3 месеца след нашия старт се очаква да сме по- популярни.
Какъв е механизмът на трансфериране на билет? Примерно, отлага ми се пътуване, но съм заплатила билета си – влизам във вашия сайт и какво се случва след това? Сключва ли се договор с вас?
За да може да бъде продаден един самолетен билет, трябва авиокомпанията да позволява смяна на името на билета – това е начинът, по който самолетен билет се прехвърля на друг човек. Около 40% от полетите от Европа са с трансферими билети. Повечето нискотарифни авиолинии позволяват бърза и лесна смяна чрез техните сайтове.
Макар и редовните авиокомпании официално да не разрешават билетите да бъдат прехвърлени, само за 3 месеца имахме десетки случаи, в които те правят изключение от основните си правила и позволяват на своите клиенти да прехвърлят билетите си.
Всеки потребител сключва договор с нас, когато се съгласява с Общите условия за ползване на сайта. Ако има заинтересован купувач за даден полет, той предлага цена чрез платформата на SpareFare. Продавачът може да приеме или отхвърли неговата оферта. Ако я приеме, купувачът има 1 час да ни преведе парите за полета. Веднага след като ние получим парите, платформата изпраща имейл известие на продавача да осъществи прехвърлянето на билета и да заплати съотвените такси.
Ако продавачът има достъп да прави допълнителни промени по резервацията след прехвърлянето на името, ние задържаме парите до след датата на полета.
Държим на добрата си репутация и винаги се стараем да бъдем открити и справедливи с нашите потребители. Сайтът е прекалено мащабен, за да се обърка лесно с някой мошенически. За потребителите, които все пак имат своите съмнения, плащанията към SpareFare се осъществяват чрез PayPal, които също имат защита от измама.
Как се разпределят рискът и отговорността?
Продавачът е защитен от несериозни купувачи, защото няма да заплати таксата за смяна на полета, преди да знае, че парите са в нас. Купувачът също е предпазен, тъй като продавачът вече е инвестирал в продажбата, като е заплатил за смяна на името. Продавачът няма финансова изгода да продава билета пак, защото трябва да плати за смяната на името отново и няма да получи парите, които са ни преведени на нас.
Как се определя цената на билета? Фиксирана ли е, или може да се договори нейният размер?
Цената на билета е въпрос на договорка. Когато потребителите си публикуват полетите, те не посочват цена, която искат. Направили сме системата така, понеже цените на самолетните билети варират често, а с това и желаната сума, която купувачът би заплатил за обявения полет. Купувачите предлагат цена за полета, които те са готови да заплатят, а продавачите модат да приемат или отхвърлят офертата.
Наложили ли сте правила или стандарт за определяне стойността на билета?
Сайтът прави различни изчислелия. Въвели сме таксите за смяна на името на много авиокомпании, а продавачите и купувачите въвеждат текущата цена на билета от авиокомпанията. Сайтът изчислява колко могат да спестят двамата от транзакцията. Наричаме това число "обща изгода". Продавачът и купувачът след това се разбират как да разпределят тази обща изгода помежду си. На купувачите не им е позволено да пускат оферта по-ниска от 75% от общата изгода, тъй като никой продавач няма да се съгласи на такава цена и не искаме да им губим времето.
Възможно ли е да се продаде билет на цената, на която е закупен, или на по-висока?
Ако цената на самолетния билет се е покачила драстично, продавачът може да го продаде на цената, на която го е закупил, а може и на по-висока.
Възможността да продадеш билета е едновременно гъвкаво решение и удачна реакция срещу случайността, но колко време ще отнеме свързването с вас, необходима ли е регистрация, в какъв срок реагирате на предложенията и какви гаранции за изпълнение на предоставената от вас услуга давате?
Целият процес е автоматизиран. Регистрацията отнема една минута, публикуването на полет – пет. Продавачите и купувачите комуникарат сами. Системата им изпраща автоматично имейл, за да ги уведоми за нова оферта или за приета оферта. За да ускорим процеса по продажбата, сме сложили ограничения от един час за реакция и от двете страни. Ако някой от тези едночасови прозорци изтече, купувачът трябва да отправи нова първоначална оферта. Това сме го направили в полза на купувачите, за да не ги забавяме излишно, ако продажбата не стане. Действията на продавачи и купувачи не зависят от нас, така че ние не можем да им гарантираме изпълнение на продажбата, а само защита от измами.
От какво печелите вие - от посредничество чрез прихващане процент от платената цена или от генерирания трафик?
Сайтът работи без комисионна и винаги ще има безплатна опция. Целта е да печелим от трафик и реклами. Също имаме опция за бърза публикация – може ние да публикуваме полет от името на продавач, ако на човек не му се занимава. Тогава вземаме 10% от сумата при успешна продажба.
Продава се билетът. След това какво се случва на летището?
Когато купувачът получи новия си билет, отговорността е изцяло негова да провери дали всичко е точно. Той ще има възможност да се обади на авиокомпанията или да влезе в онлайн акаунта на авиокомпанията. Ако има някакви проблеми, те трябва да се намерят далеч преди човекът да е отишъл на летището.
Ако след продажбата на билета има неточности, потребителите може да се свържат с нас. Ако проблемът идва от продавача, ние ще се свържем с него, за да го отстрани. Ако той откаже, ще върнем сумата на купувача и продавачът няма да получи парите, платени за смяната на името.
Пожелайте си нещо.
Пожелаваме си всички хора по света да научат, че може да си препродават самолетните билети и почивки! По-голямата част от хората не знаят, че тази опция съществува. Според наши изчисления годишно в световен мащаб около 6 000 000 самолетни билети изгарят, а могат да бъдат препродадени. Конкретно, амбицията ни е да предоставим на собствениците на тези билети избор, алтернатива и практично решение, като едновременно посредничим на други хора за намиране на по-изгодна за тях оферта.