Мечтан от мнозина, първият zero waste магазин в София вече е факт! Столичани и гости на града имат възможност да пазаруват със собствен съд в единствения и неповторим Station Zero, с цел да ограничим използването на пластмасови опаковки за еднократна употреба. Можем да си налеем от асортимента шампоани, балсами, душ гелове, течни сапуни, течни препарати за почистване, за пране, за съдове. Да намерим продукти като бързо съхнеща плажна кърпа и мъжки бански, направени от 100% рециклирани бутилки! Любимите ни бамбукови четки за зъби, биоразградими попивателни кърпи, абсорбиращи кухненски ролки, наливни флорални води, слънцезащитни кремове и уникални таблетки за зъби, а през следващите седмици каталогът на магазина ще продължи да расте! И всичко това благодарение на делото, достойно за уважение, на амбициозния Марин Янков! 

Ние от VIBES прегърнахме инициативата и добрата идея за магазина. Ето защо се срещнахме с Марин Янков, минахме на „ти“ и бързо му зададохме няколко въпроса. В следващите редове ще прочете и научите повече за Station Zero "Рефилница"!

Как реши да отвориш магазин за стоки без опаковки?

Всичко започна преди около две години - с желанието да намаля отпадъците след себе си. По този начин започнах да се замислям, че при използването на продукти за лична хигиена, козметика и перилен препарат изхвърлям опаковките директно. Чувствах се ужасно. В този период открих, че в чужбина има магазини за стоки без опаковки, което донякъде ме накара да се възмутя, че в България няма такава практика. Така се "роди" въпросът - защо аз да не го направя. Виждате резултати вече със Station Zero! За мен бизнесът трябва да е отговорен за продукта, който предлага и трябва да се стреми да намали отпечатъка върху природата.

Мислиш ли, че бизнеса върви в тази посока – с мисъл към околната среда?

Доста фирми се опитват да направят промяна, но за мен това трябва да е по-кардинално.

Защо наричаш мястото "рефилница"?

Минах през много варианти за име на магазина. Първоначалната идея ми беше да е само Station Zero, но исках и нещо на кирилица. Така, след доста размисли, ми хрумна да взема английския глагол refill и да го "побългаря" - "рефилница" (напълвам отново).

Station Zero Рефилница

Какви трудности срещаш при зареждането на продуктите в Station Zero?

Наистина не очаквах да е толкова трудно. Все пак, организирах магазина си точно в разгара на пандемията. Имах моменти, които се обезверявах, но мисълта, че това си заслужава усилията, ме крепеше. Радостен съм, че български производители откликнаха на идеята и сега ми предоставят в стъклени съдове необходимите течности. Логистиката е сложна. Има два типа съдове в магазина - едните са големи стъклени бутилки, които се изпращат до производителите и те ги връщат пълни със съответния продукт. Другите видове съдове са направени от пластмаса, но са в големи разфасовки, което означава, че спестяват до 75% пластмаса, в сравнение с продуктите, закупени в по-малки опаковки. Зареждам стоки и от Великобритания, Германия, Белгия.

Продължава ли кампанията за оставяне на пластмасови опаковки в магазина?

Да, тя е постоянна. Наблюдавам, че хората свикнаха и вече си носят сами съдове. Хубавото е, че цикълът е затворен - когато някой остави празна и измита опаковка, друг я взима и употребява.

Какви са идеите за развитие на Station Zero?

Ще има изненади! Планирам все повече полезни продукти. Водя се от въпроса кое ме възмущава, с какво аз произвеждам отпадък. По този начин се опитвам да затворя цикъла. Много внимателно проучвам продуктите за магазина. Предпочитам да дам на хората възможности да не замърсяват, оттук нататък е личният избор.

Как започна да променяш отношението си към природата?

Интересното е, че преди около 2-3 години започнах да действам по-осъзнато. Мисля че, е въпрос на лична отговорност. Моето първо действие беше да си купя кана за вода. Както знаем, водата в София не е много удачна за пиене. Аз си купувах големи бутилки вода, след което ги изхвърлях. Ето защо инвестирах в кана с филтър. Био продуктите последваха, таблетки за зъби и др.

Station Zero Рефилница

В едно интервю споделяш, че си "се отделил от социалните мрежи". Нека поговорим и на тази тема – хигиена на "социалността". Трудно ли възстанови този комуникационен модел?

Интересното е, че преди години, когато си изтрих всички профили в социалните мрежи се почувствах свободен. Наистина, чувствах се страхотно. В същото време приятелите ми се чудеха как "издържам", защо въобще съм ги махнал. Истината е, че на мен ми беше странно как те не могат без социални мрежи. Две години изкарах така. Мотивите ми бяха много, но основният е, че бях обграден от ненужна информация. В момента, когато започнах да развивам търговска дейност, видях че социалните мрежи имат и позитивна страна на комуникация свързана с добри каузи.

Какво ще посъветваш хората, които се стремят към zero waste живот?

Да не се чувстват виновни при малките грешки, които допускат. Трябва да бъдат организирани и отговорни към покупките. Важно е, да не се отказват от мечтите си за по-добро бъдеще. Човек трябва да слуша инстинкта си!

Station Zero се намира на ул. "Юрий Венелин" 4 и работи от понеделник до петък от 10 до 20 ч., и в събота и неделя между 11 и 20 ч. Голяма табела пред магазина първо посреща клиентите, като учтиво напомня: "Пазарувайте с ваша опаковка за по-чиста природа"!

Последвайте Station Zero във Facebook и Instagram.

Автор

"Изгрява само онзи ден, за който сме се пробудили" - Хенри Дейвид Торо. А Криста въодушевено създава своите дни!

Напишете коментар