Като един от най-добрите производители на луксозни автомобили в Германия, а и в света, BMW успя да направи някои от моделите си незабравими и блестящи със своята изящна красота и баварска мощ.
Германският автомобилен производител може с гордост да каже, че много от превозните му средства са едни от най-добрите в света, но кои са най-емблематичните модели, излизали някога от завода?
Компанията е създала едни от най-значимите спортни автомобили в индустрията през своята 105-годишна история. Днес ще покажем само десет от тях, като някои са още от 50-те години на миналия век, а други от нашето десетилетие.
10. BMW M5 (E39)
![BMW M5 (E39)](https://vibes.bg/wp-content/uploads/2021/11/1-1.jpeg)
Първата М5-ца на BMW (Е28) е представена още през 1986 година и оттогава получава първите си фенове. Но след представянето на следващото поколение (Е39), отнело години тестове и разработка, следва зараждането на една истинска легенда. Вече имаме най-бързия седан с четири врати на планетата! Той се задвижва от 4,9-литров V8 бензинов агрегат посредством задно предаване и е смятан за перфектният спортен седан. Със своите 400 к.с. и 500 Н.м. M5 успява да постигне ускорение 0-100 за зашеметяващите 5,3 секунди. И въпреки че не е суперавтомобил, успява да донесе истинско състезателно чувство на собствениците си и да ги накара да се почувстват колкото практични, заради формата на купето, толкова и бързи. Освен най-върховата модификация M5, автомобилът се налага и като страхотен семеен избор поради надеждността, големите си размери и комби варианта.
9. BMW 7 серия (E23)
![BMW E23 7 Series](https://vibes.bg/wp-content/uploads/2021/11/2.jpeg)
В момента 7-та серия на немската марка е най-водеща сред продажбите и много собственици избират именно нея. Причината за това е, че тя е най-иновативната и най-високо технологичната серия на производителя. Но ако си мислите, че това е тенденция от последните години, то вие сте в грешка. Това е стара традиция на марката още от представянето на първия модел 7 серия през 1977 година. Оттогава всеки следващ модел е "наблъскан" с невиждани до момента екстри като система за следене на сервизните интервали и двузонов климатроник. Най-емблематичният модел е E23, познат като "акулата" заради заострената форма на капака и решетката. Във върховото си изпълнение колата получава 3,2-литров V6 мотор, който позволява ускорение 0-100 за 7,8 секунди.
8. BMW Z8
![BMW Z8](https://vibes.bg/wp-content/uploads/2021/11/3.jpeg)
След като преди няколко години спряха производството на BMW Z4, няма по-добър вариант да споменем роудстър от компанията от произвеждания между 2000 и 2005г. BMW Z8. Още в началото са предвидени малки количества продажби по света и решават да го направят в ограничени бройки. Автомобилът е проектиран от Хенрик Фискер и е на основата на изцяло алуминиево шаси. Под капака на Z8 се крие двигател, който не е случаен – 4,9 литров V8 от BMW M5 E39. Но поради по-малкото си тегло, вече ускорението от 0-100 се постига за фрапиращите 4,7 секунди. Ограничените бройки от модела успяват да направят стойността му колекционерска и го оставят в историята като един от най-добрите немски роудстъри за 00-те години.
7. BMW 8 серия (Е31)
![BMW 8 Series](https://vibes.bg/wp-content/uploads/2021/11/4.jpeg)
Преди три години BMW възродиха емблематичната 8 серия и не можем да отречем, че е изключително готина не само заради сантимента и името на модела, а и заради конкуренцията, която създава. Но в класацията сме сложили оригиналната 8 серия – тази от 1989 година. Тук вече от BMW се конкурират с някои суперавтомобили, създавайки 5,6-литров V12 мотор с 380 к.с и 550 Н.м. Тежащ почти два тона, този модел носи много слава на немския производител и до днес стои гордо изложен в музея в Мюнхен. За тогавашните години 8 серия изпъква с огромен и расов двигател, прибиращи се фарове и 6-секундно ускорение до 100км/ч. В днешни дни моделът има милиони фенове по света, а колекционерската му стойност надвишава $80 000.
6. BMW M1
![BMW M1](https://vibes.bg/wp-content/uploads/2021/11/5.jpeg)
Първото BMW със задно разположен двигател и пуснат в производство 1978 и 1981 година. С изцяло ръчен труд е M1. На външен вид автомобилът може да бъде лесно объркан с италианска кола, но зад това има основателна причина. BMW са планирали договор с Lamborghini за разработката и дизайна на модела, но след завършването на малка част от работата, италианската компания е изправена пред фалит и се налага договорът да бъде прекратен. В последствие дизайнът е поверен в ръцете на Джуджаро и персонала на Ital Design. Под капака обаче се крие чистокръвен немски 3,5-литров редови шестак, който е предназначен повече за писта и състезания. Максималната скорост достига 262 км/ч и това се постига благодарение на малкото челно въздушно съпротивление и всичките 277 к.с. и 330 Н.м.
5. BMW Isetta
![BMW Isetta](https://vibes.bg/wp-content/uploads/2021/11/6.jpeg)
След всички мощни и расови автомобили, можем да си позволим да вкараме един доста симпатичен мъник – BMW Isetta. Това е по-скоро мотоциклет на 3 колела, но въпреки малкия си размер, автомобилът остава в историята с достъпността и простотата си. Немският микроавтомобил разполага с две места, като до тях може да се стигне само чрез вратата, която се намира от лицевата страна. На мястото на багажника се крие 0,3-литров едноцилиндров четиритактов мотор, който генерира 13 к.с. Моделът живее от 1952 до 1962 година, като в последствие е добавен вариант с 250 кубика и 12к.с. Може и да не е спортен и бърз, но Isetta си остава символ на немската марка и не може да бъде объркан.
4. BMW 507
![BMW 507](https://vibes.bg/wp-content/uploads/2021/11/7.jpeg)
Преди няколко години немският производител вкара този модел под светлината на прожекторите отново, като възстанови личния автомобил на Елвис Пресли. Но не това е причината да включим 507 в класацията. От него са произведени само 252 бройки и противно на прогнозите и надеждите на BMW, моделът почти докарва компанита до фалит. Преди тези огромни загуби, от марката искат просто да направят автомобил, който да напомни за спортния дух. Вместо това си взимат ценен урок, който променя всички стратегии, прилагани някога.
3. BMW i8
![BMW 507](https://vibes.bg/wp-content/uploads/2021/11/8.jpeg)
BMW i8 беше най-модерният и футуристично изглеждащ модел за 2017 godina. Беше нещо нетипично за марката, а след участието му във филма "Мисията: Невъзможна", вече всеки можеше лесно да разпознае ниския и спортно изглеждащ хибриден модел на марката. С i8 от BMW показват бъдещия план за развитие на компанията и успяват да докажат, че не е задължително електрифицираните автомобили да бъдат скучни. И това е факт – някои собственици, фенове на марката, предпочитат i8 пред М4.
2. BMW 2002 Turbo (Е10)
![BMW 2002 Turbo (Е10)](https://vibes.bg/wp-content/uploads/2021/11/9.jpeg)
Създаден през 1974 след години разработки и тестове, 2002 Turbo е компактен седан с две врати, тежащ едва 1035 кг и разполагащ с 2,0-литров четирицилиндров редови мотор, успяващ да генерира 170 к.с и 245 Н.м. Моделът се превръща в легенда в спорта от 70-те години и е повод за гордост на инженерите от баварските земи. Освен в спорта, моделът се оказва успешен и сред нормалните купувачи поради модерната си визия и сериозна сила и надеждност. Налични са версии с по далеч по-малки двигатели, започващи от 75 к.с и стигащи до 130 к.с. И до днес могат да се срещнат запазени екземпляри, които вече имат сериозна колекционерска стойност.
1. BMW M3 (E30)
![BMW M3 (E30)](https://vibes.bg/wp-content/uploads/2021/11/10.jpeg)
Първото място днес е заето от една истинска легенда – BMW M3. Въпреки предходните модели на 3 серия, при поколението Е30 се заражда първият М3. В първите години след производството (1990г.) автомобилът все още не се радва на огромни успехи, поради неизразения си до тогава потенциал. След известно време цените за такъв екземпляр скачат "до небето" и търсенето се превръща в лов на немско спортно купе. Под капака му се крие 2,5-литров четирицилиндров редови мотор, който позволява максимална скорост от 249 км/ч и ускорение 0-100 за 6,5 секунди. Предвид не толкова малките си за тогава размери (4345 мм/1680мм), колата има тегло от едва 1200 кг, което в синхрон с 239 к.с и 240 Н.м. прави колата уникална за шофиране. Това е единственият автомобил, който е спечелил повече титли от Porsche 911 в различни форми на моторни спортове. Е30 е бил мечта на много автомобилни ентусиасти, а и все още можем да видим такива по улиците и то в движение. А стане ли дума за М3 Е30, цените започват от около 40 000 евро.