Към днешна дата, живеем в силно динамичен свят, където пътуванията със самолет отдавна не са привилегия, а необходимост и ежедневие.

Всички ще се съгласим, че въздушният транспорт улеснява интеграцията в глобалната икономика и осигурява жизненоважна свързаност в национален, регионален и международен мащаб. В допълнение, той помага за генерирането на търговия, насърчава туризма и създава възможности за заетост.

Що се отнася до транспортиране на пътници, понякога възникват ситуации, в това число отмяна или забавяне на полети, които водят до неочаквани неудобства и загуба на време и парични средства.

В тази статия специалистите от AvioClaim споделят всичко необходимо, което трябва да знаем относно  получаването на обезщетение при закъснял или отменен полет.

На първо място, важно е да знаем, че сме в правото си да подадем иск за получаване на компенсация в размер на 250 евро – 600 евро, съгласно Европейски Регламент 261/2004, ако полетът ни е:

  • Започнал от летище в Обединеното кралство, страна от Европейския съюз (ЕС), Исландия, Норвегия или Швейцария
  • Осъществен с авиокомпания, регистрирана в страна от ЕС, и кацне на летище в Обединеното кралство, ЕС, Норвегия или Швейцария, без значение от точката на тръгване

Проверете какво е длъжна авиокомпанията да ви даде в случай, че вашият полет е забавен

Ако вашият полет е закъснял достатъчно дълго, вашата авиокомпания трябва да ви даде:

  • храни и напитки
  • достъп до телефонни обаждания и имейли
  • настаняване в хотел и трансфера от-до хотела (при нощни полети)

Колко дълго трябва да бъде закъснението зависи от разстоянието на полета и от страните, между които се осъществява:

Дистанция

Закъснение

Под 1500 км

2 часа

Над 15000 км и в Европейския съюз

3 часа

Между 1500 км и 3500 км и между страни от и извън Европейския съюз

3 часа

Над 3500 км и между страни от и извън Европейския съюз

4 часа

Авиокомпанията може да ви даде ваучери, за да получите тези неща на летището. В случай, че никой не ви обясни какво се случва, потърсете помощ от служител на авиокомпанията на летището.

Ако не получите адекватна помощ на момента, пазете всички касови бележки за разходи и се опитайте да се свържете с авиокомпанията по-късно.

Помнете, че авиокомпаниите плащат само „разумни” разходи - едва ли ще получите пари за алкохол, скъпи ястия или луксозни хотели.

Какво се случва, ако вашият полет е забавен с 3 часа или повече?

Имате право да получите обезщетение, ако полетът пристигне с повече от 3 часа закъснение и случилото се е по вина на авиокомпанията - например, ако не са получили достатъчно резервации или е имало техническа грешка.

Няма да получите обезщетение за закъснелия полет, ако закъснението се дължи на нещо извън контрола на авиокомпанията, като лошо време, стачки на персонала или появата на риск за сигурността на пътниците (подробно описани в края на статията).

Ето вероятното обезщетение за закъснял полет, което може да очаквате:

Закъснение на полета

Дистанция

Компенсация

3 часа или повече

Под 1500 км

250 евро

Между 1500 км и 3000 км

400 евро

Над 1500 км и в територията на ЕС

400 евро

3-4 часа

Над 3500 км и между страни от и извън Европейския съюз

300 евро

4 часа или повече

Над 3500 км и между страни от и извън Европейския съюз

600 евро


Проверете какво е длъжна авиокомпанията да ви даде в случай, че вашият полет е отменен

В случай, че полетът ви е отменен, имате законното право да:

  • Пълно възстановяване на средства - включително други полети от авиокомпанията, които няма да използвате в една и съща резервация, като например полети напред или връщане полет
  • Замяна с друг полет, за да стигнете до вашата крайна дестинация
  • Ако не искате замяна на полет, вие също имате право на полет до летището, от което първоначално сте тръгнали

Попитайте за компенсация или замяна на полет още летището, ако има персонал, представляващ авиокомпанията.

Ако не, можете да подадете иск към авиокомпанията по-късно.

Иск за обезщетение

Имате законно право да получите обезщетение, ако закъснението е отговорност на авиокомпанията и:

  • Замененият полет забавя вашето пристигане с 2 или повече часа
  • Вашият полет е бил отменен по-малко от 14 дни преди заминаването

Размерът на компенсацията, на която имате право, зависи от няколко фактора:

  • Колко дни преди заминаването е отменен полета
  • Времето на заминаване и пристигане на разсрочения полет

Обезщетения за отменен полет 7 дни преди датата на излитане:

Дистанция

Време на излитане и приземяване

Компенсация

Под 1500 км


Отпътуване - поне 1 час по-рано от резервирания полет

Пристигане - до 2 часа по-късно от резервирания полет

125 евро


Пристигане - най-малко 2 часа по-късно от резервирания полет

250 евро

1500 км – 3000 км


Отпътуване - поне 1 час по-рано от резервирания полет

Пристигане - до 3 часа по-късно от резервирания полет

200 евро

Пристигане - най-малко 3 часа по-късно от резервирания полет

400 евро

Над 3500 км

Отпътуване - поне 1 час по-рано от резервирания полет

Пристигане - до 4 часа по-късно от резервирания полет

300 евро

Пристигане - най-малко 4 часа по-късно от резервирания полет

600 евро

Обезщетения за отменен полет 14 дни преди датата на излитане:

Дистанция

Време на излитане и приземяване

Компенсация

Под 1500 км

Отпътуване – поне 2+ часа по-рано от резервирания полет

Пристигане - до 2 часа по-късно от резервирания полет

125 евро

Отпътуване - поне 2+ часа по-рано от резервирания полет

Пристигане - до 2+ часа по-късно от резервирания полет

250 евро

Пристигане - до 4+ часа по-късно от резервирания полет

250 евро

1500 км – 3000 км

Отпътуване - поне 2+ часа по-рано от резервирания полет

Пристигане - до 3 часа по-късно от резервирания полет

200 евро

Отпътуване - поне 2+ часа по-рано от резервирания полет

Пристигане – 3 до 4 часа по-късно от резервирания полет

400 евро

Пристигане - до 4+ часа по-късно от резервирания полет

400 евро

Над 3500 км

Отпътуване - поне 2+ часа по-рано от резервирания полет

Пристигане - до 4 часа по-късно от резервирания полет

300 евро

Пристигане - до 4+ часа по-късно от резервирания полет

600 евро


Кои са извънредните обстоятелства?

В края на тази статия ще поговорим за извънредните обстоятелства, съгласно Европейски Регламент 261/2004, които авиокомпаниите най-често използват, за да се измъкнат от плащане на обезщетения. В това число влизат:

  • Лошо време, например: гръмотевични бури, силен дъжд, гъста мъгла, сняг и високи пориви на вятъра
  • Стачка на въздушния сектор: помислете по подобие на стачката на персонала за контрол на въздушното движение в страната
  • Политически обстоятелства: терористични атаки, политически вълнения или рискове за сигурността могат да се разглеждат като примери за такива ситуации
  • Природни бедствия: изригване на вулкан и ураганите се считат за извънредни обстоятелства
  • Когато има сблъсък между самолета и птица
  • Непокорен или болен пътник

За още полезни съвети по темата можете да последвате и фейсбук страницата на AvioClaim, където ще Ви информираме за актуални закъснели полети и дали на пътниците се полага обезщетение.

Надяваме се, че сме били полезни!

Автор

Пулсът на VIBES бие в ритъма на всички млади хора с вкус към музиката, киното, модата, литературата, изкуството, гейминга, технологиите и всичко останало, което е важно и има значение, за да се радвате на един по-вълнуващ живот.

Напишете коментар