Не всеки има ясна идея какво представлява професията копирайтър. Някои хора биха предположили, че е човек, който копира текстове, други биха заложили на човек, работещ на копирна машина, а трети биха казали, че копирайтърът не е човек, а, знам ли, машина. Всички тези догатки са далеч от истината.
Копирайтърът не е нито копирач, нито работи с принтер, не е и машина или робот. Напротив, той е специалист, който трябва много добре да си разбира от работата, за да може да се справи в сложната и динамична среда на текстопредлагането.
Що е копирайтър?
Ако потърсим буквален превод, бихме заложили, че копирайтър означава „текстописец“. Спецификата на текстовете, които пише обаче, прави разликата между механичните писари и съвременните текстописци, наричани още копирайтъри.
Копирайтингът има ясната цел да задържи вниманието на читателите и да събуди интереса им към определен продукт. Накратко, копирайтърът пише текстове с конкретно съдържание, подходящо за групата клиенти, които иска да привлече. Тези текстове трябва да са стегнато съставени, без грешки и без двусмислици. Те трябва да съдържат полезна информация, завладяваща дотолкова, че клиентът сам да пожелае продукта.
Тук идва моментът, в който трябва да разгледаме разликите между рекламния и копирайтърския текст. Границата е тънка, но я има. При първия е подчертана целта на материала (да продаде!), докато във втория случай наблюдаваме деликатно представено съдържание, което има за цел да подтикне клиента към желание за придобиване на предлагания продукт.
Как един копирайтър ще завладее определена група хора и ще ги превърне в клиенти?
Идеята на копирайтинга е да представя интересни текстове и материали, които не само продават, а и предоставят полезна информация на читателя. Добрият копирайтър е човек, който може “да влезе в кожата” на целевата група. Човек, който има уменията да се постави на мястото на купувача и да знае от какво точно има нужда той. Копирайтърът успява, паралелно с конкретиката и рекламната насоченост на текста, да вмъкне и подходящите ключови думи.
От първостепенна, но не и единствена, важност за всеки един копирайтър е да борави добре с думите - умение, която трябва да притежава всеки един професионалист, занимаващ се с копирайтинг. От една страна да се справя и да напипва нагласата на target-групата, а от друга – да се пребори с алгоритмите на Google и да „избута“ сайта си на първа страница в търсачката. Един от методите, чрез които това се случва, е с представяне на интересна, разнообразна и разбира се, уникална, незаимствана информация. Тук изключваме случаите, в които се налага цитиране или терминология от медицината и т.н. Но пак подчертавам, без цели текстове. Плагиатството в тази професия е неприложимо и би било лесно изобличено.
Кому е нужен копирайтърът и неговата професия?
Копирайтингът е нещо, без което в днешно време нито един сайт не може да работи нормално. Каквато и дейност да изпълнява, тя ще забуксува при липсата на поддръжка от копирайтър, чиято задача е именно да държи сайта „жив“ в търсачката.
В общи линии, копирайтингът е модерна, отговорна професия, изискваща висока квалификация в дигитална среда. Необходими са подобни специализирани умения, защото тази сфера е динамична и се променя с висока скорост. И са нужни професионалисти, които са способни да се справят с нея.