Всеки човек знае какво означава да имаш съмнение. Изпитвали сме го неведнъж в живота си. То може да бъде безобидно: "Съмнява ме, че днес ще доставят книгата, която поръчах", както и сериозно, свързано с екзистенциални въпроси, като съществуването на Бог.
Ако приемем думите опасение, подозрение и дори страх за синоними, то се оказва, че това, което ни обзема може би ежедневно по един или друг повод, заслужава вниманието и анализа ни.
Съмнението е гранично състояние между вяра и безверие, в което умът ни не може да вземе решение. Дори зрънце подозрение може да промени цялото ни отношение към човек или ситуация и да ни провокира да вземем коренно различни решения. Но нека подкрепим теорията с примери.
Киното е изкуството, което най-подробно и детайлно може да визуализира живота. Темата за съмнението представлява интерес още от зората на седмото изкуство. Изброените по-долу филми са примери за различни аспекти на подозрението в киното.
1. Jagten (The Hunt), 2012
Датският режисьор и един от създателите на филмовото движение „Догма 95” Томас Винтерберг разказва една на пръв поглед проста история за живота в малкия град.
Главният герой Лукас (Мадс Микелсен) е бивш учител, който по стечение на обстоятелствата се издържа като общ работник в детска градина. Филмът показва ежедневието му с децата, вечерите на по чашка с приятели и борбата за попечителство върху сина му. Тази мрачна идилия бива разбита когато едно от момиченцата в детската градина го набеждава, че е блудствал с нея.
Тук зрителят се сблъсква с темата за съмнението. От публиката не е скрит нито един факт. От началото да края на историята ние знаем, че главният герой е невинен. Изборът на режисьора, който е и един от сценаристите, е подозрението във филма да изпитват протагонистите, а на хората пред екрана оставя възможността да наблюдават реакции, промени в поведение и деградация. Едно зрънце съмнение постепенно се превръща в лавина, която разкрива колко жестоки могат да бъдат хората помежду си. Jagten бавно разгръща темата за подозрението, което от своя страна разкрива истинските лица на хората в малкото градче и реалните отношения между тях. Именно сигурността в невинността на главния герой и съмненията на най-близките му хора не би трябвало да оставят нито един зрител безразличен.
2. Mystic River, 2003
Mystic River e изпипана до съвършенство драма, режисирана от самия Клинт Истууд.
Филмът започва с три момчета, които правят пакости в квартала. Животът им се променя завинаги, след като двама мъже, представяки се за полицай, отвличат и блудстват с едното момче.
Сюжетът на филма се развива години след тази случка, показвайки промените (а може би деградацията) на всеки един от тримата персонажи докато още един инцидент не преплита съдбите им отново. Главните роли са изиграни майсторски от Шон Пен (Джими), Тим Робинс (Дейв) и Кевин Бейкън (Шон), които успяват да внушат на зрителя цялостната трагичност и безнадежност на разказаната история.
Темата за съмнението идва от внезапното убийство на дъщерята на едно от вече порасналите три момчета - Джими. Същата вечер отвлеченото в миналото момче (Дейв) се прибра вкъщи с кръв по дрехите, което е повод за съмненията както у зрителя, така и у най-близките хора на протагониста. Убил ли е Дейв дъщерята на Джими и какви биха били мотивите за това? Отмъщение, защото не Джими е бил жертва на сексуалния тормоз? Опит да покаже на приятеля си болката, която е изпитал като момче?
Последвалите събития във филма се въртят именно около подозренията и евентуалното страдание и отмъщение, което води до убийство.
В своя филм Клинт Истууд разгръща в дълбочина освен темата за съмнението и несигурността до колко познаваме ближния, теми като посттравматичен стрес и последиците му, болка от загуба на близък човек, както и изборите, които правим в живота си.
3. Shadow of a Doubt, 1943
Майсторът на съспенса Алфред Хичкок използва темата за съмнението по гениален начин, действайки директно върху емоциите на зрителя.
Чичо Чарли (Джоузеф Котън) отива на гости на семейството на сестра си в Калифорния. Той е обаятелен и богат мъж, а сестра му го обича толкова много, че кръщава дъщеря си Чарли (Тереза Райт) . Девойката обожествява чичо си до момента, в който у нея не започва да се прокрадва нотката на съмнение, че той е сериен убиец на възрастни овдовели жени.
Целият филм е показан през погледа на момичето, което малко по малко започва да подозира, а след това и да разнищва истинското лице на роднината си. И тук истината не е скрита от нас. От самото начало се знае кой е известният убиец на вдовици. Чрез прекрасна актьорска игра, близки планове и композиции, майсторски диалози и следене на поведението на чичо Чарли през погледа на племенницата му, зрителят е въвлечен в едно детективско приключение за разсейване на съмнението. Подозренията повдигат и важния въпрос, който всеки от нас си е задавал, а именно: „До колко познавам хората до себе си?”
Голяма част от филмовата аудитория не дава шанс на стари филми. Shadow of a Doubt освен прекрасен пример за силата на подозрението, като средство, което засилва интереса у зрителя, е и един урок по правене на кино, който си заслужава.
4. Days of Heaven, 1978
На пръв поглед темата за съмнението не е главна във визуалния шедьовър на Терънс Малик от 1978 година. Проследявайки действието, можем да направим извода, че именно комбинация от подозрения, любов и гняв могат да доведат до фатален развой на едно събитие.
Филмът проследява период от животите на един брат и две сестри, които пътуват из Америка, извършвайки евтин селски труд. Тяхната тайна е, че жената (Брук Адамс) и мъжът (Ричард Гиър) всъщност са влюбена двойка, избрали да лъжат за отношенията си. Бедността и робският труд са техен спътник докато богатият и неизлечимо болен работодател не се влюбва в Аби, героинята на Брук Адамс. Пред протагонистите стои дилемата да продължават ли да лъжат и да сложат край на бедността си, потъпквайки любовта и давайки предимство на алчността.
Оставяйки на страна съвършенната кинематография във филма и концентрирайки се върху драматургията, тук откриваме един друг вид съмнение. Лъжата, че протагонистите са брат и сестра и тяхната алчност, водят до съмненията на новия съпруг на главната героиня. Неговата силна любов към нея и подозренията са началото на пълна деградация в отношенията.
Филмът е изграден на базата на библейските ценности и потъпкванито им, което води до грях. Лъжата е един от смъртните грехове, а съмнението – първата крачка към упадъка.
Тези четири филма са само примери за огромното значение на темата за съмнението във филмовата индустрия, а и в живота. А вие сещате ли се за други филми?