Филм за прехода. Пореден. Но този път, може би, различен. Тук събитията след 89-та година служат за перфектния фон на един истински български трилър, който те държи в напрежение и те кара да гадаеш. Новият филм на режисьора Петър Попзлатев, адаптация на романа “Разруха” на Владимир Зарев, направи своята предпремиера на 36-ия Фестивал на българския игрален филм “Златна роза” във Варна.
Прекрасната актьорска игра на талантливите Леонид Йовчев, Руши Видинлиев, Ирини Жамбонас, Елена Телбис и Красимир Доков, в съчетание с операторското майсторство на Стефан Иванов, пренасят зрителя в една интригуваща история за изтерзани от угризения души, безскрупулни сърца, жажда за власт, задкулисни сделки за милиони и загадъчни мистерии.
Сюжетът е адаптиран за екран със сценарист ректорът на НАТФИЗ проф. д-р Станислав Семерджиев. Действието започва със събитията от 10-ти ноември 1989 година, когато сякаш за ден се преобръщат съдби и формално се сменя политическият режим. Представени са главните действащи лица - писателят Мартин Сестримски, прекрасно изигран от Леонид Йовчев, и офицерът от ДС Боян Тилев, в чийто образ убедително се въплъщава Руши Видинлиев. Любопитно е, че Руши Видинлиев е избран за ролята едва 20 дни преди начало на снимките, когато Петър Попзлатев прави чувствителни промени около сценария и насоката на филма. По времето на “режима” Сестримски години наред е бил зависим от офицер Тилев, който разполага с чувствителна информация за писателя. На повърхността обаче Мартин Сестримски е известен, влиятелен и добре заплатен интелектуалец, докато офицерът е невзрачен и незабележим дори и за своите началници. Но на 10-ти ноември в рамките на часове всичко се преобръща и ролите вече не са ясни и сигурни.
Оттук започва криволичещият път на героите, които се борят със своето минало. Детайлно се представя “завъртането на парите и властта” и установяването на новите-стари “силни на деня”. Тук на ход идва и чудесното представяне на Краси Доков, който влиза в образа на ченгето, станало бизнесмен.
До тук в сюжета нищо, което да не сме виждали и преди. Но на фона на историята за доносници и тъмни сделки се развива интригуващата линия на героите търсещи истината в миналото, борещи се със собствената си съвест. На сцената излиза и героинята на Елена Телбис - Невена, която е заварената дъщеря на Тилев и има неясна двойна самоличност, а мистериите около миналото се заплитат още повече. Всъщност, личностният конфликт между Сестримски и Тилев е добавен в сценария специално за филмирането на сюжета и оригинално не присъства в романа на Зарев.
Именно тази сюжетна линия обаче поддържа напрегнатото темпо на филма и приковава зрителското внимание. “Времето е наше (разруха)” е един успешен български трилър, развиващ се на фона на политически машинации. И точно успешното създаване на конфликт и напрегнато търсене на истината отличава лентата сред не особено богатото на жанрово разнообразие българско кино. Постигането на напрежение и заплитането на сюжета са осъществени преди всичко с отличната актьорска игра. Безкомпромисното темпо на монтажа не губи вниманието на зрителя в нито един момент. Безупречното оформление на декора и средата без особено усилие връщат зрителя 30 години назад. А десатурираните цветове и мекото осветление на кадрите представят образите като от стара снимка, правена на софийските улици в онази далечна зима. Музиката на талантливия композитор Калин Николов напълно се слива със стила на филма и времето.
Вярно е, че предметът на филма - “преходът” и установяването на власт чрез мръсни сделки, е твърде добре познат и вече преекспониран в българското кино. Но ако сте решили да гледате филм на тази тема (или дори просто един увлекателен трилър), то “Времето е наше (разруха)” определено ще бъде правилният избор. Представянето на технологията на пране на пари и подмяна на властта е изключително чисто и просто представена, благодарение и на описанията в романа “Разруха”. В подробности са изяснени всички схеми и машинации, с които парите и властта се прехвърлят между все същите хора и реални промени не се случват. Или както ще чуете във филма “Неведоми са пътищата на промяната”. Покрай формирането на “сивия сектор” се формира и едно общество с нови (или пък добре установени вече) морал и идеология.
Всичко това, за разлика от други ленти за “прехода”, е поднесено без излишни бруталности и вулгарност. А мистерията около персонажите на писателя Сестримски, на милиционера-бизнесмен Тилев и двойнствената Невена се заплита все повече, сякаш успоредно със заплитането на нечистите сделки на вчерашните управници и днешни властимащи бизнесмени.
“Времето е наше (разруха)” ще направи своята премиера на филмовия фестивал Киномания, който започва на 15-ти ноември в София.