Ако сте верни почитатели на киното, вероятно имате своите фаворити, но може да сверите часовника си и със списание Vogue. Вижте класацията с дванайсетте най-стилни филмови продукции, поне според "модната Библия".
Джилда (1946) - превърнал се в ноар класика, "Джилда" е известен и с огромния бюджет за времето - 50 хиляди долара, отпуснат от Холивуд за гардероба на главната героиня. Актрисата Рита Хейуърт изиграва Джилда и образа на първата "фатална жена" в киното. Емблематични остават разточителните тоалети на героинята ѝ, сред които и рокля, вдъхновена от картината "Портретът на Мадам Х" на Джон Сингър Сарджънт.
Париж, щата Тексас (1984) е филмът, превърнал в легенда не само режисьора Вим Вендерс, но и мохерния пуловер. Носен от Настася Кински, пуловерът се вписва идеално в типичните американски пейзажи от своеобразното пътуване из Щатите, което главният герой Травис Хендерсън предприема.
Ромео и Жулиета (1996) – Адаптацията по Шекспировата класика е добре позната като един от най-стилните филми, правени някога. Номиниран е в категорията за най-добри костюми и сценография на Оскарите през 1997 г. По–внимателните към детайла може и да са забелязали как тоалетите допълват различията между двата най-древни враждуващи клана. Монтегите са с ексцентрични хавайски ризи и неонови коси, докато Капулетите респектират с кожа, кадифе и сребърни бижута. Режисьорът Баз Лурман иска да разграничи героите на Клеър Дейнс и Леонардо Ди Каприо от роднините им, използвайки по-изчистена и семпла визия. Постига го с помощта на Миуча Прада.
Мария Антоанета (2006) e моят абсолютен фаворит. Сниман във Версай, той не е поредната екранизация, представляваща биография на кралска особа. Колкото спорна е личността на Мария Антоанета, толкова безспорна е оригиналната гледна точка на режисьора София Копола и на дизайнера Милена Канонеро. За да постигне разточителната декадентска визия на Кирстен Дънст, Канонеро използа палитра от цветовете на френските макарони Laduree. В последствие костюмите биват ушити в ателие в Рим, а избраните материи са коприна, тафта, както и истинска френска дантела от 18-и век. Принципът колкото повече, толкова повече, е особено валиден за стила на Мария Антоанета.
Отнесени от вихъра (1939) – обратно в миналото на филмовите класики. Vogue няма как да пропусне шедьовъра на Виктор Флеминг, счупил всички рекорди още при излизането си по кината. През 2015 костюмът на Вивиан Лий, в ролята на Скарлет О`Хара (сив жакет и пола с черна зигзагообразна бродерия), беше продаден за цели 137 000 долара на търг в Бевърли Хилс. Увековечени остават роклите на Лий от продукцията, особено кадифено-зелената, която Скарлет сама си прави от завесите на майка ѝ.
Чайнатаун (1974) – отново филм класика, донесла Златен глобус и номинация за Оскар за режисурата на Роман Полански и награда Оскар за сценария на Робърт Таун. В актьорския състав вилзат звезди като Джак Никьлсън и Джон Хюстън, но Фей Дънауей, в ролята на фаталната г-жа Мълрей, се отличава с безупречно елегантни костюми и перфектно червено червило, даже и по време на престрелки с полицията.
Клоунско лице (1957) - ако вече се чудите, няма ли най–после в тази класация да се появи вечната Одри Хепбърн, voilà ! Всеки филм, в който Хепбърн е участвала, носи неповторимата ѝ класа. "Клоунско лице" може и да не получава признанието и успеха на "Закуска в Тифани" или "Сабрина", но комбинацията от Одри, Фред Астер и блясъка на Париж са радост за окото. Филмът разказва истинската история на известния фотограф Ричард Евидън, успял да преобрази невзрачна девойка в супермодел. Одри Хепбърн влиза в ролята на скромна книжарка, която изведнъж се трансформира в модел. Няма да се изненадате, че за визиите на героинята ѝ – Джо, се грижи Юбер дьо Живанши, дизайнерът, чиято муза е Одри, до края на живота ѝ.
Суспирия (1977) - странно е присъствието на филм на ужасите в тази класация, но се оказва, че ужасите в историята на киното са имали повече стил от съвременните. Неслучайно римейкът на филма от 2017 г. не се радва на успеха на оригинала. Лентата от 1977 г. е един от най–успешните филми на режисьора Дарио Арженто и бива определена за една от най-влиятелните в хорър жанра. Критиците оценяват високо и визуалните качества на филма, заради ефирните костюми на студентите от балетната школа, централни персонажи в смразяващи кръвта сцени.
Belle de jour (1967) или "Древна красавица" на български е леко еротичен филм с участието на доайенката на френското кино - Катрин Деньов. Ролята ѝ е на домакиня със садомазохистични наклонности, която работи като компаньонка зад гърба на мъжа си. Гардеробът на героинята, изцяло от haute couture, се мени в зависимост от желанието ѝ – да бъде в подчинение или да доминира, по време на "забежките" си.
Ани Хол (1977) - очарователната романтична комедия на Уди Алън е големият победител на петдесетте награди Оскар. Филмът е поставен от авторитетното списание Empire сред първите 100 в списъка "500 най–велики филма за всички времена". Не друг, а Ралф Лорън се грижи за еклектичната визия на главната героиня, в ролята – Даян Кийтън.
Сладък живот (1960) - филм, възприеман за едно от големите постижения на кинематографското изкуство и неслучайно печели Оскар за най–добри костюми на 34-тата церемония. Само си представете (или просто го гледайте) Марчело Мастрояни на фона на римските улици.
Призрачна нишка (2017) - най–съвременният филм в класацията също се обръща назад към архивите на модата. За да бъде максимално автентичен в ролята на модния дизайнер Рейнолдс Удкок, прочул се след Втората световна война, Даниел Дей Люис разчита на Марк Бриджис. Той, от своя страна, изучава модната еволюция на Баленсиага, Живанши и други модни къщи. Дори наема техни бивши шивачи при създаването на костюмите. Още в началото на лентата се оглеждайте за разкошна рокля в лавандулов цвят, направена от триметрово парче рядка дантела от 17-и век.