В интервю на списание The New Yorker Лиу Цъсин е описан като незабележим човек, който рядко осъществява зрителен контакт. “Няма нищо специално или запомнящо се в мен. Винаги се смесвам с всяка тълпа” – споделя самият той. Постиженията му обаче говорят съвсем друго. Пишещият научна фантастика автор е деветкратен носител на наградата "Галакси", през 2015 година печели наградата 'Хюго", а през 2018-а – "Артър Кларк" за принос в служба на обществото.
Може би вече сте чували за него, тъй като най-известната му поредица 'Земното минало" вече се издава в България от “Колибри”. Сюжетът ѝ, типично за книги от този жанр, е труден за обяснение, затова най-добрият вариант е човек лично да се увери за какво става въпрос. Заглавието на първата част “Трите тела” се отнася за научния проблем, при който, ако три частици се движат в пространството, не можем да предвидим траекторията им. Същото име обаче носи и играта, на която се натъкват разработчикът на наноматериали Уан Мяо и полицаят Да Шъ.
Тук важна роля играе и астрофизичката Йе Уън-дзие, чийто баща е обвинен, че е “реакционер”, и убит. Загубила надежда в човечеството и смятайки, че то има нужда от морално разтърсване, тя инициира комуникация с извънземна цивилизация.
Историята е свързана с годините на Културната революция в Китай. Когато Кен Лиу, преводачът на трилогията на английски, предлага да сложи историческата ретроспекция в началото, авторът веднага се съгласява. Китайският издател, от друга страна, се притеснява от цензурата и така е поставена по-нататък.
Животът и на персонажа Йе Уън-дзие, и на Лиу Цъсин е повлиян от тези събития. Писателят е само на три години, когато започва политическото сътресение. Заради опасната ситуация, родителите му, работещи в мина в Шанси, го изпращат при роднини в окръг Луошан, Хънан.
Въпреки че Цъсин представя достатъчно гледни точки в творбите си и твърди, че целта на литературата е именно бягство от реалността, политическите му възгледи, изглежда, прозират в изказванията му. Преди две години коментира следното за лагерите за превъзпитание на мюсюманите-уйгури в Синдзян: “Ако не друго, правителството помага на икономиката им и се опитва да ги измъкне от бедността…ако страната се разпусне малко, последиците ще бъдат ужасяващи”.
Отделно, преди той изрази подкрепа за политиката за едно дете на Китай. Дали авторът може да каже нещо по-различно в американско издание, като се вземе предвид и как се тълкуват думите му за това, че “ако Китай се превърне в демокрация, това ще бъде ад на земята”, е друга тема. Факт е обаче писмото, което петима републикански сенатори изпратиха до Netflix, отговарящи за адаптацията на “Трите тела”. От платформата отрекоха коментарите на Лиу да отразяват техните възгледи, и все пак, докато не видим крайния резултат, пред продукцията все още стоят много въпросителни. Всички погледи са насочени към тази екранизация, но междувременно филмът по разказа му “Странстващата земя” стана един от най-печелившите в Китай.
Дори и без да се задълбочаваме в политическата част и умишлено да търсим символика, няма как да пропуснем за колко много неща отваря очите ни трилогията „Земното минало“ и идеята, че винаги има вероятност човечеството да се изправи пред някоя криза. В творбите си фантастът създава измислени светове, в които човечеството е изправено пред бедствие; някои от световете дори са на път да изчезнат. Но в реалността Цъсин е оптимист. Той вярва, че напредването на технологиите е обнадеждаващо и светло бъдеще може да се постигне чрез човешкия стремеж към по-добро. То зависи от решенията, които взимаме днес, а човешките същества са способни да намерят разумен и правилен избор за посоката на своето развитие, допълва той.
Преди да стане някой, който завинаги ще остави отпечатъка си върху развитието на научната фантастика, Лиу Цъсин е бил компютърен инженер в Китайската енергийна инвестиционна корпорация. Ето защо не е учудващо, че има голям брой поддръжници сред инженерите и космолозите. Той беше помолен от Китайската космическа агенция да обясни начините, по които "научнофантастичното мислене" може да бъде използвано за създаване на по-креативни подходи към научните проблеми. Независимо че смята осъществяването на връзка с извънземни за рисковано, Лиу Цъсин беше поканен да инспектира нова радиочиния.
Макар да е световнопризнат, когато говори за себе си, Лиу е здраво стъпил на земята, ясно разграничава действителността от измислицата и твърди, че всичките му знания идват от интересите му. За източник на вдъхновение посочва двама автори. Единият е Артър Кларк, който му помогнал да разбере колко е важно изобразяването на връзката между човека и Вселената. Другият е Джордж Оруел, показващ как научната фантастика може да критикува реалността и да я представи от различна гледна точка. Ако има обаче едно нещо, което Лиу Цъсин иска да запомним конкретно от него и творбите му, това би било, че трябва да се променяме, ако искаме да оцелеем. Така и вижданията за китайската научна фантастика се променят, бавно, но сигурно, и Лиу Цъсин е важна част от този процес.