Има много възможности за избор на подходящо масло за двигателя на вашия автомобил. Нашето ръководство ще ви помогне да смените маслото си и след това да не съжалявате. Предвид всички опции за моторни масла, сервизи, големи вериги магазини, специализирани онлайн магазини за масло, като Мotornomaslo.bg, изборът на подходящо за вашата кола, може да изглежда, като обезсърчаваща задача.
Въпреки че има планина от информация, за да научите за различните варианти на масла, първата стъпка е честно казано съвсем проста: Вижте ръководството. Там ще е описано колко да налеете и от какъв вискозитет масло ще се нуждае Вашият двигател. Естествено, количеството масло може да варира спрямо сезона.
При избора на масло, търсете такова, което да е тествано от American Petroleum Institute (API). Освен да пише API, може да пише и SL, най-новият им сервизен стандарт. Това означава, че маслото е тествано за контрол при високотемпературни отлагания.
Масло според вискозитета?
Вискозитет означава устойчивост на течността да се разтече, ако това ви се струва сложно, запомнете го, като другото име на „гъстота“. Моторното масло изтънява, докато се загрява и сгъстява, докато изстине. Така че, с подходящите добавки, които ще му помогнат да издържи на твърде много изтъняване, маслото може да бъде с един вискозитет през лятото и друг през зимата. Колкото по-устойчиво е едно масло на изтъняване, толкова по-високо е второто число след W (10W-40 срещу 10W-30). Логиката е: „По-високо, по-добре“. По-плътното масло обикновено се уплътнява по-добре и поддържа по-добър филм за смазване между движещите се части. Друга важна характеристика е, да може да се стича към машинните части лесно.
Освен това, ако маслото е прекалено гъсто, двигателят се нуждае от повече енергия, за да завърти коляновия вал, който частично е потопен във вана с масло. Прекомерната дебелина може да затрудни стартирането на двигателя, което увеличава разхода на гориво.
Масло от 5W обикновено е това, което се препоръчва за зимна употреба. Някои синтетични масла са с такава формула, че текат добре и при студено състояние.
Защо има толкова много моторни масла?
Погледнете по рафтовете в магазините и ще видите масла с етикети за различни видове специфични цели: високотехнологични двигатели, моторно масло за износени двигатели, нови автомобили, превозни средства с по-голям пробег, тежкотоварни / офроуд SUV.
А защо има толкова добавки?
Използването на добавки е друг подход за подобряване на спецификации на моторни масла и поддържане на ефективността на маслото. Високите температури на двигателя се комбинират с влага, странични продукти от изгарянето (включително неизгорял бензин), ръжда, корозия, частици от износване на двигателя и кислород от получаване на утайка. Добавките не само подпомагат маслото за поддържане на добро смазване, но също така спомагат за минимизиране на утайките и лака и всякакви щети от тяхното образуване.
Примерно, подобрителите на вискозитета намаляват склонността на маслото да изтънява при високи температури. Дисперсантите пък разреждат твърдите частици, поддържайки ги в разтвор, така че да не се събират, за да образуват утайка, лак и киселини.
Добавките срещу износване пък защитават металните повърхности, когато смазващият филм се разпада. Добавките срещу триене намаляват триенето на двигателя и така могат да подобрят икономията на гориво. Използват се графит, молибден и други съединения. Освен това има и добавки срещу окисляване, за разпадане на пяната, която се образува от маслото, за спиране на течове, за смазване и още много други видове добавки за моторно масло ще намерите в Motornomaslo.bg, разделени по марки добавки.
Не е задължително да подобрите маслото, като добавите повече добавки. Всъщност можете да влошите нещата. Например, серните съединения имат характеристики против износване, антиоксидантни характеристики, но те могат да намалят икономията на гориво и да повлияят на работата на каталитичния конвертор. Твърде много от определен препарат може да забърза износването на двигателя. Твърде многодисперсант може да повлияе на производителността на катализатора и да намали икономията на гориво. Добавките срещу износване и добавките, намаляващи триенето, също могат да имат съставки (като сяра), които да повлияят на работата на катализатора.
Има голям натиск върху петролната промишленост за намаляване на съдържанието на сяра в петрола, както и в бензина. Но съпротивлението на индустрията е разбираемо, когато вземете предвид сложното устройство на двигателите и действието на сярата.